Studiebesök

Idag var vi som sagt till krematoriet i Mora på studiebesök. Det var hur intressant som helst, jag trodde inte att det skulle vara det, men det var det =)
Vi kom till ugnen precis när en människa hade bränts klart så vi fick se när han rensa ugnen, skelettet blir kvar och vi fick se hur han hävde ut allting och malde ner benen. Sen så fick vi se när dom la in en ny kista. Det var en i från Vansbro som hade dött i cancer, Johans gamla lärare på gymnasiet. Det tog ca 8 min innan kistan var borta sen när vi tittade in i tittålet såg man huvudet och allting som brann inne där. Hur fränt som helst.

Det tar ungefär 1h & 15 min för en kropp att brännas klart, oavsett storlek. Men för cancerpatienter tar det ca 3h. Han visste inte varför det var så, men om duden i fråga hade haft lungcancer så låg lungan kvar och lalla när allt redan bränts klart. Den ligger och bara och kokar, gross!

Han berättade också att en gång hade han bränt fel person, men det var begravningsentreprenören som hade lagt i fel snubbe. Han som kremerar tittar inte i kistan, han kollar bara ett nummer och ifall det nummret stämmer med datorn. Men kul att gå på begravning och sen visar det sig att det inte alls var typ ens farsa som låg där, utan nån annan döing. Dottern till han som dog var iaf jurist och jobbade åt EU så hon fixade ut ett krämigt skadestånd av bregravningsentreprenören.
Sen var det en annan som hade legat i deras frys i över två år pga av en familjetvist. Hans syskon kunde inte komma överens om han skulle krevemras eller jordbegravas. Det gick ända upp i högsta domstol. Dyrt för dom iaf, för det kostade dom 100 per natt som han låg kvar i frysen.

Men en sak är iaf säkert, jag ska kremeras när jag dör.






Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0